Dobrý den,
mám námět na změnu, která by podle mého názoru prospěla jak dlužníkům, tak investorům i Zonky. Dalo by to nějakou práci nejen Vašemu IT týmu, ale jsem přesvědčen, že by to za to úsilí stálo, a doufám, že se k tomu tady vyjádří se svým názorem i další investoři.
Stručná verze:
Pokud se dlužník dostane do problémů nevlastní vinou za nějakých nešťastných okolností (myšleno skutečně lidsky tragické příběhy), měl by možnost svůj příběh investorům detailně popsat a požádat o pomoc; investor by měl následně možnost mu například odpustit několik splátek (samozřejmě jen v rámci svého podílu z úvěru), prostě z lidského soucitu.
Detailní verze:
Dlužník v problémech, předpokládáme, komunikuje se Zonky a informuje o povaze problémů. Pokud Zonky vyhodnotí - a ověří pravdivost dlužníkova tvrzení - že jde o lidsky smutný příběh vzbuzující soucit, dá dlužníkovi možnost napsat žádost investorům.
Každému zúčastněnému investorovi následně přijde zpráva, něco ve stylu “zemřel mi manžel, vyhodili mě z bytu a nutně potřebuji na pár měsíců ulevit od finanční zátěže, prosím o pomoc” a k tomu dodatek od Zonky “informace žadatele jsme ověřili”. K tomu mi jako investorovi vyskočí stručný formulář, kde budu mít možnost, například, odpustit X splátek nebo odpustit celý zbytek dluhu nebo odpustit úroky na X měsíců nebo nevyhovět žádosti, vyberu si co uznám za vhodné.
Každopádně já, jako investor, tím neovlivním nic víc, než ty 2 stovky, které jsem půjčil; pokud ale shovívavost prokáže třeba polovina investorů, pro dlužníka už to dělá rozdíl.
Pár předpokladů, za kterých by to, myslím, mohlo fungovat:
- Investor bude mít možnost neúčastnit se tohoto programu, žádost o pomoc přijde jen těm investorům, kteří souhlasili s tou možností.
- Zonky bude skutečně důsledně filtrovat a vyhodnocovat, které žádosti přepošle investorům. Aby jich nebylo moc (průměrný investor by měl statisticky dostat maximálně třeba 3 takové žádostí ročně) a aby byly informace ověřené.
- Možnosti, které bude mít investor potom, co mu žádost přijde, musí být nějak smysluplně navržené; třeba možnost odpustit X splátek by tam asi měla určitě být, ale jinak výše napsané návrhy byly výstřely od boku.
- Fungování celého systému by muselo být smysluplně vysvětlené investorům; aby každému došlo, že když jsem někomu půjčil 200, tak on mi měsíčně splácí třeba 5 Kč, a když mu 2 splátky odpustím, tak mě to stojí prd a třeba to pro dlužníka bude dělat hranici mezi životem s exekucí a bez… Je, do určité míry, i v racionálním ekonomickém zájmu investorů dlužníkovi ulevit, nejen z lidského soucitu
- A nakonec, je riziko, že by příliš mnoho investorů odmítalo účast v programu. Spoléhali by na ty ostatní, kteří dlužníkovi svůj díl odpustí, tím zabrání zesplatnění půjčky a nejvíc vydělal ten, kdo nic neodpustil… Tak by pravděpodobně bylo třeba nějak motivovat investory k solidaritě. Třeba udělat každý půlrok slosování o tisícovku ve stylu “čím větší dobroser (odpustil víc splátek), tím větší šance”. Taková ekonomicky nevýznamná, nicméně psychologicky účinná motivace by mohla přesvědčit dostatek investorů, aby systém fungoval.
A na závěr shrnutí, co by z toho kdo měl?
Dlužník: není třeba komentovat
Investor: dobrý pocit a šance snížit riziko zesplatnění půjčky
Zonky: marketingově dobře využitelná funkce zapadající do image “lidé lidem”, + spokojenější dlužníky i investory
Tak co si o tom, Vážení, myslíte?