Výše slevy po uzdravení půjčky vyskočila!

Dnes ráno jsem koupil na sekundáru tuto delikventní participaci se slevou 26%. Teď po obědě mi přišla zpráva, že opožděná splátka dorazila a klient se kompletně uzdravil, což samo o sobě je skvělý. Co mě ale zaráží, že zároveň s tím vyskočila výše slevy na 45%. Paradoxně jsem tak participaci koupil ve stavu “aktuálně po splatnosti” s nízkou slevou a v ten stejný den, když už je kompletně uzdravená, ji mohu prodat se slevou 45%. Někdo nějaké vysvětlení či nápad čím by to mohlo být? Myslím, že to je bug respektive chyba ve výpočtu a pravděpodobně jsem tím byl poškozen. Není možné aby v rámci jednoho dne, když se půjčka uzdraví, paradoxně vyskočila dramaticky rizikovost respektive sleva.

Dobrý den, @KKubAA ,
(odpověď hodím i sem :slight_smile: )

v současné době se sleva na sekundárním trhu určuje tak, že vypočítáme výši slevy dle aktuální a historické delikvence a jako finální slevu použijeme tu, která je vyšší. Při tomto výpočtu se ale může stát, že ve chvíli, kdy se klient, který byl po splatnosti, uzdraví, sleva se navýší (sleva dle historické delikvence je vyšší). Budeme upravovat algoritmus napočtu slevy tak, aby se to již nestávalo.

Hezký den,
Dominika

bude znám algoritmus, dle kterého se určuje výše slevy?

Omlouvám se, ale to není moc jasné. 44 je větší než 26 a stejně tak je větší než 0. Takže sleva měla být v každém případě 44 %. Nebo se delikvence ze které byla sleva 26 % napočetla k té historické a navýšila jí na 44 %. Ten algoritmus by to chtělo fakt trochu osvětlit. Chápu, že je to důležitá soutěž vašeho know how, ale nějaký výpočtový rámec byste teda pustit mohli. Takhle to opravdu trochu vypadá na losování z klobouku.

Dobrý den, @Slonik,

jak jsem již zmiňovala výše, algoritmus budeme upravovat. Nicméně víc Vám k tomu sdělit nemohu, protože je to know how, které si střežíme a detaily zná pouze pár jednotlivců z řad zaměstnanců Zonky.

Dominika

Slečno Dominiko,
založil jsem s podobným problém nové vlákno " Vypočtení slevy při prodeji na sekundárním trhu", kde poukazuji na viditelnou nelogičnost mezi dvěma konkrétními participacemi, na která Vaše vysvětlení o vyhodnocení/navýšení “bývalých slev” nelze aplikovat, protože ani jedna z participací nebyla v minulosti po splatnosti. Můžete se na to prosím podívat a napsat nějaké objasnění? Jelikož mám ve svém portfoliu více než 6.5tis. participací, pozoruji tyto rozdíly poměrně často a rád bych jim přišel na kloub. Jedná se, jako vždy, o peníze v první řadě a to přímo moje :sunglasses:, takže by investoři měli vědět za co jim systém “strhává” peníze, aby se podle toho mohli zařídit a třeba se takové situaci i vyhnout.
Díky
Comba

Dobrý den, @comba,

zrovna jsem Vašemu dotazu přicházela na kloub! Odpovím Vám do původního vlákna, ať je to přehledné i pro ostatní investory. :slight_smile:

Dominika