Zrychlení "přeposílání" peněz do Zonky

Zdravím!

Jsem zde na Zonky tzv. čerstvý investor a jediné co mi zatím opravdu obrací úsměv je doba, která trvá při přeposílání peněz do Zonky. Ano! Ano! Vím… 1 až 3 dny je opravdu klasická doba co se týče přeposílání z účtu na účet ještě když jde o rozdílné banky.

Ale proč tohle nezrychlit?

Proč nevytvořit virtuální měnu v podobě Kč kreditů, které si investor koupí skrze použití kreditní karty?

Platba během 30s a peníze na Zonky během jedné minuty.
Díky této funkci aktivní investoři nepřichází o kvalitní investice, které dokáží popohnat jejich portfólio na úroveň, kterou chtějí.

Musím se přiznat, že o této technologii vím delší dobu a dle mého by bylo opravdu výhodou tohle využít i na Zonky.

Jestli je to nemožné a plácám jen pouhé hlouposti tak budu rád za konstruktivní kritiku a smysluplné odpovědi či připomínky.

Díky

cleverinvestor

1 Like

Vzhledem k tomu, že se zavedením nových pravidel pro banky nařízených EU se doba převodu z účtu na účet, jak v rámci jedné banky, tak i v rámci více bank, zkracuje na NULU (tedy provedení okamžitě), tak nevidím důvod, proč by se neměla platba na Zonky připsat do třeba půl hodiny. To je na ověření docela dlouhá doba.

1 Like

Hezký den, @cleverinvestor a @chosetrans,

děkujeme za dotazy a vítejte na našem Foru.

Neustále se zaměřujeme na to, jak službu pro obě strany vylepšovat a argument rychlosti nabití peneženky je pro nás velmi silný. Zároveň službu vyvíjíme koncepčně a náklady na provoz platformy, abychom splňovali regulatorní požadavky a zároveň byli více a více konkurence schopní, jsou skutečně vysoké a nemá udržitelnou hodnotu zavádět o překot nové způsoby platby ve chvíli, kdy se blíží okamžité převody. Vývoj nového způsobu plateb je projekt na několik měsíců, máme-li se bavit o tom, aby byl životaschopný a měl přidanou hodnotu.

Blíží se doba okamžitých plateb a tím se pak samozřejmě zrychlí i připisování peněz na náš účet, https://www.penize.cz/bezne-ucty/408360-okamzite-platby-jeste-si-pockejte-vzkazuji-banky.

Samozřejmě do budoucna uvažujeme mj. i o zavedení karet, ale jsou to zatím skutečně jen vize bez konkrétních obrysů.

Mějte krásný den,

Iva ze Zonky

1 Like

Popravdě, myslím, že v první řadě jde o peníze (ano jak přízemní). Ono je “snadné” zavést platby kartou. Ale z mého pohledu je problém, že nikdo nebude chtít platit poplatky za platbu kartou.
Dejme tomu, že Zonky bude mít opravdu výhodnou smlouvu a zaplatí “jen” dvě procenta z každé platby kartou. Takže měly by Zonky ponížit vložené peníze o poplatek nebo snížit úroky pro všechny investory aby toto kompenzovaly?

Pro zajímavost: https://help.gopay.com/cs/tema/podminky-a-ceny/aktualni-podminky/z-ceho-se-sklada-poplatek-pri-platbe-kartou

2 Likes

Ahoj @Syky01

Naprosto s tebou souhlasím!

“Chceš peníze rychle? Dej nám 50,- z 1 000,- a máš je tam do minuty… A nebo si čekej tři dny.”

Chce to opravdu pohledat výhodnou smlouvu aby to nezasáhlo jak Investory tak Zonky při výdělku. Jelikož se opravdu jedná o několik procent z každé jedné zaslané částky.

Dle mého si tedy budeme muset opravdu počkat…

Proto tedy držím palce Zonky.

cleverinvestor

1 Like

Hezký večer,

něco se ale změnit muselo. Dříve to trvalo skutečně cca 3 dny (a to jsem vždy přeposílal z AirBank do AirBank). Minulý měsíc tam ale najednou platba byla nečekaně druhý den. Skoro jsem měl pocit, že jste dříve dělali nějakou kontrolu navíc, protože zrovna AirBank v rámci svých účtů platby připisuje okamžitě, takže ty tři dny byly hodně.

Ta výmluva dlužníků o víkendu, že platby nejdou mi vadí.

Krásný večer, @Wazowski,

je to, jak píšete. Ono ty drobné změny, kdy se něco pomalu, ale soustavně zrychluje, moc nevnímáme. V tom, co popisujete, se jedná o kombinaci toho, do kdy Vaše banka zpracovává transakce směřované do jiné banky a do kdy banka příjemce zpracovává příkazy druhé banky. Air Bank je v tomto ohledu nesmírně prozákaznická a rychlá. Reálně je to tedy tak, že jste stihl poslat peníze do doby, co Vaše banka transakce směřované ven zpracovává a zároveň i banka druhé strany tyto transakce přijímá.

Když si tak peníze do naší peněženky pošlete ráno, měl byste je již další den po půlnoci vidět v peněžence, bavíme se ale samozřejmě o všedních dnech.

S pozdravem,

Zebra-Iva

Dobré ráno, v minulém týdnu jsem zaznamenal informaci, že PPF banka se zapojila do systému instantních plateb, viz

https://www.penize.cz/prime-bankovnictvi/409685-do-systemu-okamzitych-plateb-se-zapojila-i-ppf-banka

Protože účet Zonky je u PPF banky, kdy můžeme očekávat, že platby splátek dlužníků a na druhé straně vklady/výběry investorů půjdou realizovat “okamžitě” 24/7?

Pozn. V sobotu brzy ráno jsem dělal pokusný výběr a na AirBank mi peníze dorazily až dnes po jedné hod. ráno (>3 dny). Tedy od “instantní” platby zatím na hony vzdáleno.

Děkuji za odpověď a hezký den přeji,
Ales

Krásný den, @ales.hejc,

děkujeme za dotaz.

Okamžité platby byly zpřístupněny pro příchozí platby, na odchozích se stále pracuje, jak v článku autor uvádí.

Pokud byste si peníze tedy nabil, budou tady zřejmě ihned, ale propíší se až po půlnoci, protože zpracování transakcí z naší strany stále probíhá jednou denně. Po půlnoci je to pak z důvodu optimalizace výkonu platformy, portřebujeme, aby vše bylo pro klienty funkční a neustále zpracovávání transakcí v čase by běh serverů nesmírně zatížil. V tuto chvíli tak stále platí, že se platby aktualizují v profilech jednou denně.

Mějte krásný den,

Zebra-Iva

Děkuji za “okamžitou” odpověď :wink:

Beru na vědomí, že jakmile Vám zpřístupní PPF banka i odchozí platby (dle článku plán do poloviny října ), budete i tyto platby zpracovávat po půlnoci (i o víkendech).

Pěkný den,
A.

Rádo se stalo :slight_smile:

Jak píšete, bude to platit i pro příchozí platby, aktualizace peněženek a splátkových kalendářů stále bude probíhat jednou denně. Nicméně, je možné, že přijdeme s jiným způsobem, aniž by bylo nutné měnit stávající procesy.

Jak jsem psala i výše, každý projekt musí koncepčně dávat smysl a v tuto chvíli zde nemáme nástroj, který by umožnil okamžitou aktualizaci peněženky bez dopadu na přístupnost platformy.

Krásný den,

Zebra-Iva

Dobrý den @Zebra-Iva ,
přiznám se, že připisování plateb na Zonky je věc, která mě také zvedá ze židle.
Příklad včera cca 12:00. Peníze z mého účtu v Airbank odeslány na Zonky, do ČS, do RB a do ČSOB.
Ve všech 3 bankách kromě Zonky byly do 2 hodin od odeslání. Na Zonky je nemám ještě ani nyní druhý den v 8:40 a s ohledem na to, že Zonky z pro mě neznámého důvodu připisuje platby jen jednou denně o půlnoci (proboha proč!?) tak je mohu očekávat až zítra ráno. Do té doby nemohu investovat. Tj. 36 hodin na převod, který jinde trvá v řádu 2-3 hodin.
Kde je chyba? Protože na straně odesílací banky opravdu ne. Buď je tedy zabržděná PPF, nebo Zonky. Každopádně zde je co vylepšovat, protože aby mě jako investora brzdila taková formalita je jen těžko akceptovatelné.
Asi to budu muset vyřešit větší zásobou financí na Zonky, protože jsem zjistil, že peníze zde rychleji mizí, než se je daří připisovat do peněženky.

Petr

3 Likes

Hezký den, @PetrM,

jak jsem psala výše, aktualizace peněženek a splátkových kalendářů probíhá jednou denně z důvodů datové optimalizace, zatíženosti serverů a tím i nákladů. Rozhodně je nutné, aby služba během dne fungovala v pořádku bez zatížení aktualizací kalendářů a peněženek.

Zamýšlíme se ale nad dalšími způsoby, jak okamžité nabití penženky umožnit, je to nicméně velká věc a vždy se rozhodujeme s ohledem na koncepční vývoj celého Zonky tak, aby služba byla přínosem pro co nejvíce klientů.

Mějte hezký den.

Zebra-Iva

Dobrý den @Iva_Zonky,
děkuji za odpověď. Jsem člověk pracující v IT, chápu že Vy ne, takže zabředávat do detailů raději nebudu, protože bych asi musel začít mluvit o nesmyslech z vaší strany. Aktualizace peněženek opravdu nic nezatíží. Není třeba vymýšlet kolo. Ani to nevysvětluje, proč nemám na účtu peníze, které jsem odeslal do peněženky včera v poledne. Ta prodleva je opravdu nepříjemná.

I tak děkuji za Vaše odpovědi, byť ne uspokojující. Z mého pohledu se zde ale výrazně láme pohled na Zonky z hlediska investora, kdy se dostávám na pomezí vnímání Zonky jako profesionální vs. garážové firmy a já si pokládám otázku, zda chci investovat do té druhé varianty nemalé peníze.
Stejný dojem získávám z Vaší infolinky. 10 hovorů, 10 dotazů a žádná odpověď. Pro mě jako investora na infolince sedí pouze parta diletantů, kteří o investorské části Zonky neví nic víc, než že existuje, což je frustrující. Všechny mé dotazy skončily na tom, že mám napsat na forum, nebo na iva@zonky.cz a mě upřímně děsí, že v takové firmě je jeden, nebo dva lidé, kteří dokážou odpovědět byť i na základní dotazy k investování.
To není kritika Vás osobně (Vy fungujete perfektně), ale firmy jako takové. Ono to potom vypadá, že Zonky vlastně o investory ani moc nestojí a celý ten koncept postavený na půjčování lidem lidmi je jen marketingový převlek Homecreditu.

Petr

2 Likes

Krásné odpoledne, @PetrM

máte samozřejmě pravdu, nejsem developer a nedovolila bych si vymýšlet si něco, co není pravda, ale i vytíženost s tím souvisí, souhlasím, okrajově. Technologie samozřejmě vyvíjíme a u tohoto systému zůstat nechceme. Jen je to vývoj s delším časovým horizontem.

Institut okamžitých plateb je velký posun v mezibankovním platebním styku. Vidíme to tak i v Zonky, kde zpracováváme tisíce plateb denně. Rychlost posílání a připisování plateb v režimu 24/7 je pro nás naprosto klíčová. Proto má celá implementace pro nás velkou prioritu. PPF banka a.s. jako naše primární banka už vyhlásila, že u ní okamžité platby fungují. Společně s PPF bankou aktuálně pracujeme na technickém řešení napojení našich systémů. Ve stručnosti jde o nastavení platební styku přes API, díky kterému zajistíme pro klienty na obou stranách rychlé a časově neomezené platební služby. Z hlediska zabezpečení musíme zároveň upravit i naše interní procesy. Z těchto výše uvedených důvodů plánujeme zavést plnou podporu okamžitých plateb v prvním kvartále roku 2020.

Máme zájem na tom celou službu posouvat kupředu, nicméně vždy se musíme dívat koncepčně ještě dále dopředu a zároveň agilně posuzovat priority.

Za Váš názor na naši podporu moc děkuji, cením si upřímnosti a s kolegy probereme kroky, aby k podobným situacím pokud možno nedocházelo. Moc se tak omlouvám, Váš názor chápu a respektuji ho, kolegové na lince se však starají primárně o klienty, co si chtějí vzít půjčku. Já osobně na telefonu nesedím, ale jsem zde pravidelně každý den, zpravidla 9-17 hodin a kdykoli se na mě můžete přímo dotázat a kolegové Vás na mě rádi přepojí. O investory stojíme a chceme s nimi budovat dlouhodobý vztah založený na důvěře, bez které to nejde.

Krásný večer,

Zebra-Iva

Dobry den,

Uz aby tu okamzite platby byly. Myslim, ze se bude jednat o malou revoluci, ktera usetri lidem spoustu penez, casu i zbytecne procesy (napr. prodej nemovitosti, kdy bude mozne podepsat smlouvu, odeslat okamzite penize a zaroven vlozit navrh na vklad na katastru nebo konec lzivych vymluv, ze penize za fakturu byly prave odeslany a pocka se, az dojdou dalsi den).

Nemluve o moznosti prevadet penize o vikendu i o svatcich, coz je ted zbytecny nesmysl realizovany CNB kvuli jejich zastavenemu clearingu v techto dnech. CNB to ma pojistene zakonem, ktery jde vlastne na ruku bankam.

Vzhledem k tomu, ze okamzite platby, pokud si dobre pamatuji, zavedou banky na dobrovolne bazi, doufam, ze brzy zjisti, ze je to nutnost a budou to mit vsechny nebo alespon vetsina.

S pozdravem

Waz

2 Likes

ČNB to má o víkendech zastavené kvůli praní špinavých peněz a obecně financování černoty. O víkendech to totiž nemá kdo kontrolovat.

Máte nějak změřené dopady aktualizačního scriptu? Neříkejte mi, že update na 30k(?) investorů, ze kterých né všichni pokaždé něco nahrají má zásadní vliv na dostupnost platformy. Navíc pokud by to jednou za x minut/hodin aktualizovalo, tak je méně dat na aktualizaci. Teda záleží kdo to psal…

1 Like

I mě by toto popravdě zajímalo. Ano, vím, že se investor může a umí přizpůsobit a doposlat si včas částku na dobití peněženky, ale podle mě by byl dopad minimální, pokud by se pouze aktualizoval stav peněženky a to pouze u investorů, kteří mají příchozí platbu.
Pokud by opravdu mělo dojít k výraznému zásahu do chodu systému, tak to vidím na hodně poddimenzovaný systém, nebo chybu u programátorů, což si jako člověk z oboru troufám tvrdit i bez detailní znalosti prostředí.
Ale osobně jsem se s tím už naučil žít, alespoň do doby, než někomu v Zonky dojde, že nechceme nic nadstandardního na konci roku 2019.

2 Likes