Dotazy u půjček

Dobrý den, chtěl bych se zeptat na zdůvodnění plánovaného omezení dotazů u půjček. Ze zdůvodnění a posledního vývoje mi přijde, že už úplně pohrdáte malými aktivními investory a směřujete cestou automatického investování formou rentiéra a velkých investorů. První odůvodnění z mailu je psáno ve smyslu, že už je půjčka stejně zainvestovaná, tak co, když ji nechcete tak jak je, tak my ji zainvestujeme sami. Slogan lidé půjčují lidem samozřejmě budeme používat dál. Druhé zdůvodnění mi přijde ještě hloupější. Proč byl se lidé chtěli zeptat znovu na stejnou otázku, když už tu samou otázku položili aktivní investoři před ním (i když má to také výhodu formou upozornění) - pak z vaší “analýzy” vyplývá, že ostatní investory nezajímá odpověď na dotazy, ale to není pravda. Všichni investoři v mém okruhu odpovědi sledují a je to pro ně indikace jednak případné spolupráce při problémech se splácením, jednak možnost získat nejčastěji informace zaměstnání dlužníka, která je v dnešní turbulentní době více než důležitá (i když vy samozřejmě budete tvrdit že už je informace započítaná do ratingu investora atd…). Pokud jsou problémy s dotazy, které se dlužníkům nelíbí, pak lze dát dlužníkovi možnost daného tazatele nahlásit a po vícečetném nahlášení daného tazatele zablokovat, což je standardně používaný postup. Alternativně lze omezit pokládání dotazů jen pro superinvestory, což bude další bonus a věřím že lidé, které investování baví a věnují tomu nějaký čas urážlivé komentáře nepíší. Uvedené důvody mi tedy přijdou pouze jako záminka k dalšímu omezování malých investorů. Byl bych rád, kdyby omezení dotazů u půjček ještě někdo zvážil, jestli je to opravdu nutná věc. Děkuji. Jan

4 Likes

Zdravím, naprosto souhlasím s komentářem Jan12! Zrušení diskuze na tržišti je opravdu hloupý nápad a trochu pohrdání investory. Diskuze (odpověď) na tržišti je pro mě jako investora s cca 1100 zaivestovanými příběhy klíčová! Pokud žadatel o půjčku odpoví na dotaz, tak je to pro mě jedna ze zásadních informací o přístupu žadatele o půjčku, že nemá problém komunikovat s odkrytým hledím a také je to pro mě indikace, že chce půjčit na to co uvádí a má v úmyslu půjčku splatit, protože nemá problém komunikovat a odpovědět!
Rozumím vaši snaze automatizace a úspory nákladů, ale odpověď žadatele o půjčku je pro mě klíčová informace o serioznosti žadatele!
Díky za zvážení této změny.R.

3 Likes

Pro mě je to také velmi nepopulární opatření, protože vyhodnocení odpovědí na dotazy bylo součástí mé investiční strategie. Investičních platforem bez možnosti komunikace je celá řada a v tomto je (nebo tedy bylo) Zonky unikátní a proto pro řadu investorů přitažlivé.
Pokud jde o rozhodnutí konečné, viděl bych řešení alespoň v dobrovolném/volitelném zveřejnění informace o zaměstnání těch, co si půjčují. Zvažte to.

2 Likes

Dobrý den. Souhlasím s příspěvky kolegů výše a jako superinvestor s též 1100+ příběhy s nikoliv minimálními 200 Kč se též přimlouvám k přehodnocení situace úplného uzavření dotazů - i když dotazy skoro vůbec nepokládám, čtu odpovědi a též se i dle toho případně rozhoduji v investování.
Jak uvedeno výše filtr dotazujících může být dán nejen “titulem” superinvestor, ale např. od celkového množství půjček investora, objemem půjček u investora (příp. kombinací obojího) apod. podobně jako je tomu u slevy na poplatcích, či max. výší jedné půjčky. Možnost pokládat (samozřejmě “rozumné” dotazy žadatelům o půjčku je unikátní a bylo by škoda o tento unikát přijít…

3 Likes

Dobrý den, naprosto souhlasím s výše uvedenými názory, že ukončení možnosti pokládání dotazů, omezí informovanost drobných investorů.
Zřejmě patřím k těm několika velmi aktivním tazatelům a v rámci mého rostoucího portfolia (nyní okolo 600 participací) se mi jednoznačně potvrdilo, že neochota odpovědět je přímo úměrná pravděpodobnosti zesplatnění (jinými slovy, mezi všemi mými zesplatněnými participacemi není zatím ani jedna, kde bych před zainvestováním položil dotaz a ten byl zodpovězen).

3 Likes

Hezký den všem investorům,

jak jsme psali v newsletteru, dotazy ze strany klientů nebyly ve většině případů zodpovězeny a pro některé bylo již za hranou odpovídat na jekékoli dotazy. Musíme myslet na naši konkurenceschopnost, mnoho klientů si u nás půjčku nevzalo z důvodu, že se dotazů investorů obávalo, mnohdy oprávněně. Pro tyto klienty není problém si vzít půjčku v bankách, které jsou naším konkurentem. Sama jsem zažila několik hovorů, kdy si klienti na dotazy stěžovali. V našich silách není každý jednotlivý komentář smazat ještě předtím, než si ho klient přečte a pro příště si půjčku na Zonky rozmyslí. Samozřejmě je pak úplně vyloučené, aby nás někomu doporučil. A věřím, že naším společným zájmem je, aby si u nás klienti půjčit i v budoucnu chtěli a na tržišti bylo dostatečné množství investičních příležitostí.

Pro efektivní analýzu doporučuji podívat se na nás loanbook, ke stažení na stránkách risku, také doporučuji shlédnutí našeho workshopu na téma Risk.

U klienta se díváme na desítky parametrů, které objektivně zhodnocují klientovu situaci. Investoři jsou pro nás nesmírně důležití, ceníme si jich, ale zrušení diskuzí považujeme za správný krok.

Pěkný den,

Zebra-Iva

Taky souhlásím s předešlými komentáři! Je pro mně hodně důležité při rozhodování,jaké má žadatel o půjčku zaměstnání. Váš RISK,taky není 100%,když mám zesplatněné půjčky s úrokem 5,99 nebo 8,49 a ve zpravě od vás se dovídám,že “Klient má více dluhů. V tuto chvíli jsou uspokojováni věřitelé, kteří podali návrh na zahájení exekuce před námi nebo mají přednostní pohledávky.”
Byl by problém,alespoň do titulku uvést třeba všeobecně např. zaměstnanec - řidič, učitel, policista, dělník v automob. prúmyslu…atd nebo OSVČ - instalatér,umělec,elektrikář.
Chtěl bych mít alespoň nějaké minimální informace,než jen slepě důvěřovat vašemu RISKu.

3 Likes

Já se zastanu Zonky a dělám to málokdy. Je to zbytečný nesmysl, který žadatele akorát odrazuje a o žadatele tu jde především. Investory ta služba opravdu nepotřebuje a ty dotazy byly většinou fakt lidově řečeno na ránu mezi oči.
Pokud se nějaký investor rozhoduje na základě něčeho, co vám někdo napíše, aniž byste věděli, zda to je pravda, je to fakt na hluboké zamyšlení. Byl to jen placebo efekt, který nemá s investováním nic společného.
Mě jako investora a zároveň i klienta tahle věc překvapila jako první, když jsem na zonky přišel.

3 Likes

Dobrý den, také se přiznám, že odpovědi na dotazy jsou / byly celkem zásadní součástí mého rozhodování při investování. Zajímala by mě nějaká analýza / statistika, jak na tom jsou se splácením historicky půjčky, odpovídal-li žadatel na dotazy, oproti těm, co zůstaly bez odpovědí. Děkuji. J.

1 Like

Přidávám se i já. To, že se dotazovali pouze tři investoři přeci o ničem nevypovídá. Já příběhy, dotazy a odpovědi čtu více jak tři roky a jsou pro mé rozhodování celkem zásadní. Možná je spíš škoda, že Zonky nevyhodnotila ze statistiky těch cca 10 nepodstatnějších otázek (povolání, účel… a pod.) a nedává je uchazečům o úvěr automaticky v balíčku k zodpovězení. Chceš-napiš, nechceš-nepiš - to vše bez sankce, či výhody. Takto se to opravdu postaví do roviny loterie s předmětem půjčky “JINÉ” a procenty. Původní myšlenka je prostě definitivně pryč…

4 Likes

…těm třem zmiňovaným tazatelům jsem zapomněl poděkovat. Tedy dodatečně - díky.

2 Likes

Hezké odpoledne všem,

současně i na Facebook jsem právě přidala nový příspěvek, snad potěší :slight_smile:

Máme pro vás novinku, která vás zejména s ohledem na zrušení diskuzí jistě potěší. Každý investor bude mít možnost při rozhodování o své investiční strategii využít informaci o oboru, ve kterém je žadatel o půjčku zaměstnán. Informace bude u nových půjček na tržišti přístupná v detailu půjčky, a to od chvíle spuštění. Konkrétně se dozvíte o pracovním odvětví zaměstnavatele žadatele. Na spuštění novinky usilovně pracujeme a můžete ji očekávat v horizontu dnů.

Brzy vás budu informovat o dalších podrobnostech.

Zebra-Iva

Dobrý den, taky si myslím,že dotazů je škoda. Sám se podle nich rozhoduji - jsou pro mne signálem,že je budoucí dlužník schopný komunikovat. Ale chápu i stanovisko Zonky - pokud kvůli tomu jsou ztráceni potencionální klienti,tak to není OK. Docela by se mi líbilo,kdyby zonky posbíralo nejčastější dotazy a nabídlo je klientovi k vyplnění. Nenutit ( to by ztratilo smysl),ale nabídnout, ať jako investoři víme,kdo je a kdo není ochotný komunikovat. Zajímavé by bylo taky umožnit hodnocení dotazů => každý investor by mohl mít karmu a pokud bude vystupovat nežádoucím způsobem,tak bude tohoto privilegia zbaven. Protože jinak můžete udělat nějaký automat na investování,kde si investor vybere,že chce financovat úvěry 5-8% na 36-72 měsíců a zonky si to zainvestuje jak chce.A nebo všem vnutit Rentiéra …

1 Like

Ono když jste dříve viděli ten chat, jak se dlužníci naháněli, tak se nedivím, že to zkrátili na těch 14 dní, nepletu-li se.
A když se podíváte dnes, jak někteří investoři radí co má dotyčný raději dělat, tak si říkám, že to taky není úplně na místě.
Vím, že jeden investor se pravidelně ptal, zda dotyčný bydlí ve své nemovitosti nebo v nájmu. Což si myslím, že je z hlediska záruky případného vymáhání také bonus, když je “kde brát”
Takže pokud by bylo zobrazeno, že žadatel bydlí ve své nemovitosti, bylo by to asi také užitečné pro některé investory. A nemyslím si, že by to byl zrovna velký zásah do soukromí klienta.
Toť můj názor.

2 Likes

Hezký den, @sladek.pavel a @SAURON,

děkujeme za reakci.

Nejlépe to asi shrnu v bodech.

Klienti s půjčkou nikdy neměli povinnost na dotazy investorů odpovídat nebo psát příběhy, ale pomáhalo jim to k zafinancování v době, kdy se investoři skládali jako první. Tento koncept bohužel nebyl konkurenceschopný, protože paradoxně ti nejlepší klienti dostávali peníze nejpozději a to nebylo udržitelné.

Klienti často na dotazy skutečně ani nestihli odpovědět. Není možné počítat s tím, že klient sedí u počítače, potažmo mobilu a čeká na dotaz, jaký mu mohou investoři položit. Často také odpovídali nám namísto přímo do diskuze.

Autoinvest není možný bez investiční licence. Získání této licence je pak během na dlouhou trať, jedná se o zhruba rok, rok a půl práce a vyjednávání, za stálých podmínek autoinvest eplánujeme. Zrušením diskuze se ale nijak nedistancujeme od vyplňování samotných příběhů.

Půjčka je u nás bezúčelová a bez zajištění, to umožňuje být v poskytování půjček flexibilnější a rychlejší, což jsou pozitivní zprávy pro půjčovače i investory. Součástí vyhodnocování rizik spojených s půjčkou je pak samozřejmě i pohled na to, zda klient bydlí v nájmu, má hypotéku či bydlí ve vlastním. Tyto a mnoho destítek dalších parametrů dávají dohromady výsledný úrok klienta.

Všem investorům doporučujeme, aby se podívali na záznam z našeho workshopu z risku, kde na toto téma dlouze s investory hovoří Aleš Černý, ředitel risku.

Mějte krásný vstup do nového týdne,

Zebra-Iva

Hezký den všem,

každý investor má nově možnost při rozhodování o své investiční strategii využít informaci o oboru, ve kterém je žadatel o půjčku zaměstnán. Informace je u nově poptaných půjček na webovém tržišti přístupná v detailu půjčky. Konkrétně se dozvíte o pracovním odvětví zaměstnavatele žadatele. Věříme, že pro vás bude při investování tato informace užitečná. Na oboru podnikání v současné chvíli pracujeme, časem ho tak uvidíte i u tohoto typu příjmu.

Zebra-Iva

1 Like

Informaci o oboru zaměstnání klienta určitě vítám, jen doufám, že se nebude ve většině případů u půjčky objevovat “Jiné” nebo “Neznámý obor”, jak je tomu v současnosti.

Naprostý souhlas s [RomanSvoboda] a kdy se tato informace objeví i v mobilní aplikaci?

Hezký den @RomanSvoboda a @pavelZW,

přidáme ho v dalším vydání aplikace, nepozději ve středu.

Pěkný den,

Zebra-Iva

1 Like